Παρουσίαση της εκπαιδευτικής δράσης «Μια πολύγλωσση ιστορία στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα»
Εκδηλώσεις Μουσείου 22 Φεβρουαρίου 2025

Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2025 παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της πρώτης ειδικά σχεδιασμένης δράσης στο Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) για την προώθηση της προσβασιμότητας και της συμπερίληψης στον πολιτισμό, με τίτλο «Μια πολύγλωσση ιστορία στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα». Η πρωτοβουλία ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2024 και είχε ως στόχο τη δημιουργική προσέγγιση και κατανόηση της νεότερης ιστορίας της Μακεδονίας από μικτή ομάδα ακουόντων και κωφών/βαρηκόων παιδιών, μέσα στο Μουσείο!
Η εκπαιδευτική συμπεριληπτική δράση περιλάμβανε ξεναγήσεις και βιωματικά εργαστήρια στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα με τη συνδρομή διερμηνέων, εξειδικευμένων συνεργατών και την αξιοποίηση των εκθεμάτων και του μουσειακού κι αρχειακού υλικού, μέσα από παρατηρήσεις, παιχνίδια, ζωγραφική και θεατρικές δράσεις! Η δράση υλοποιήθηκε με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, τη συνεργασία του Κέντρου Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας και της Inclusive Lines, που εξειδικεύεται στη σχεδίαση προσβάσιμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά και το καινοτόμο προσβάσιμο βίντεο αφήγησης που δημιουργήθηκε συλλογικά από τα παιδιά που συμμετείχαν στη δράση και θα αποτελέσει ένα εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό εργαλείο γνωριμίας με την ιστορία για όλους τους επισκέπτες του ΙΜΜΑ, μικρούς και μεγάλους, χωρίς αποκλεισμούς! Στο τέλος των ομιλιών, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στο Μουσείο με παράλληλη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ).
Στον χαιρετισμό τους, η Βουλευτής Επικρατείας ΝΔ κ. Μαρία – Νεφέλη Χατζηιωαννίδου υπογράμμισε τη σημασία των συμπεριληπτικών δράσεων για όλες τις οικογένειες και διαβεβαίωσε πως θα σταθεί αρωγός ώστε αυτές οι δράσεις να επεκταθούν και σε άλλους φορείς και η Αντιπεριφερειάρχης Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης ΠΚΜ, κ. Μελίνα Δερμετζοπούλου, συνεχάρη το ΙΜΜΑ για την πολύτιμη πρωτοβουλία που αναδεικνύει το ανθρώπινο δυναμικό της Θεσσαλονίκης στον τομέα της συμπεριληπτικής πολιτικής στον πολιτισμό και την ιστορία και προσφέρει την ευκαιρία και στην τοπική αυτοδιοίκηση να συνδράμει δυναμικά.
Στην ομιλία της, η Διευθύντρια του ΙΜΜΑ, κ. Αθηνά Παυλίδου, αναφέρθηκε στον κεντρικό σκοπό του κοινωνικού και εκπαιδευτικού ρόλου του Ιδρύματος προς μία καθολική και ισότιμη πρόσβαση στον πολιτισμό. Ανέφερε χαρακτηριστικά πως με τη δράση αυτή ολοκληρώνεται στο ΙΜΜΑ ένα πρώτο ταξίδι προς ένα Μουσείο πιο προσβάσιμο για όλα τα παιδιά, που πραγματώθηκε με πολλές δυσκολίες αλλά και στιγμές συγκίνησης και χαράς για όλους όσους ήταν μέρος αυτής της προσπάθειας.
Η Δρ. Αναστασία Σαμαρά, Αρχιτέκτονας & Ιδρύτρια της Inclusive Lines, παρουσίασε αναλυτικά τη φιλοσοφία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων προσβασιμότητας και ανέπτυξε τα στάδια σχεδιασμού και υλοποίησης της συγκεκριμένης δράσης με την παράλληλη προβολή φωτογραφιών από τα συνεργατικά παιχνίδια των παιδιών, που ενθουσίασαν το κοινό και μετέδωσαν μέρος από τη δημιουργική ατμόσφαιρα των δράσεων. Τη χαρά της συνεργασίας, τις δυσκολίες του εγχειρήματος αλλά και τα πολλαπλά οφέλη για όλα τα παιδιά, επισήμανε ο κ. Γιώργος Γκιντίκας, Ιδρυτής του Κέντρου Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΚΕΝΓ)-Εκπαιδευτής Διερμηνέων, ο οποίος ανέλαβε με τους συνεργάτες του και το πολυεπίπεδο έργο της διαμεσολάβησης και διερμηνείας σε όλα τα στάδια του προγράμματος.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Αναπληρωτής Προϊστάμενος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κωφών και Βαρηκόων Πανοράματος, κ. Γρηγόρης Πετρόπουλος και ο Υπεύθυνος εκπαιδευτικός της ομάδας ακουόντων μαθητών/-τριών από το 43ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, Δρ. Πάρης Κούρτης μοιράστηκαν με το κοινό τις δικές τους εμπειρίες από τη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών τους στη δράση, τους αρχικούς προβληματισμούς σε θέματα επικοινωνίας αλλά και την τελική θετική αποτίμηση της συνεργασίας και τον ενθουσιασμό των παιδιών. Κοινή επισήμανση των τελευταίων ομιλητών ήταν η ευχάριστη έκπληξη και διαπίστωση όλων των συμμετεχόντων πως το Μουσείο μπορεί να είναι ένας τόπος ψυχαγωγίας, γνώσης και ασφάλειας.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ακόμη, ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Χρήστος Μήττας, η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Υγείας του Δήμου Παύλου Μελά, κ. Συλβάνα Καρασσαβίδου, ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος πατέρας Σπυρίδων Καλαϊτζόγλου, ως εκπρόσωπος του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Φιλοθέου, η Περιφερειακή Σύμβουλος ΠΚΜ, κ. Όλια Βασιλάκη-Καρόζη, η Υπεύθυνη Πολιτιστικών Προγραμμάτων Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης Δυτ. Θεσσαλονίκης, κ. Στέλλα Μπαζακογιάννη, η Διευθύντρια του 43ου Δ. Σχολείου Θεσσαλονίκης, κ. Δέσποινα Σερεμέτη, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές/-τριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, διερμηνείς της ΕΝΓ, δημοσιογράφοι, φίλοι και συνεργάτες του ΙΜΜΑ.
*Το έργο υλοποιήθηκε με την υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο Πλαίσιο της Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος του ΥΠΠΟ για επιχορήγηση ή/και παροχή αιγίδας σε δράσεις Μουσείων και Συλλογών Νεότερου Πολιτισμού για το έτος 2024.
Παρουσίαση Ημερολογίου ΙΜΜΑ 2024 στην Αθήνα | Πόλεις του Μακεδονικού Αγώνα
Εκδηλώσεις ΜουσείουΠαρουσίαση βιβλίου 24 Ιανουαρίου 2024
Παρουσίαση Ημερολογίου ΙΜΜΑ 2024 στη Φλώρινα | Πόλεις του Μακεδονικού Αγώνα
Εκδηλώσεις ΜουσείουΠαρουσίαση βιβλίου 21 Φεβρουαρίου 2024
Εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Εκδηλώσεις Μουσείου 11 Μαρτίου 2024